Zelf inmaken; lekker en gezond.

Wanneer er weer genoeg groenten goedkoop aangeboden worden of misschien zelf geteeld zijn in eigen (volks)tuin kunt u op een gemakkelijke manier de groenten inleggen zodat u de winter met gezonde en zelfgemaakte producten doorkomt.
Maar u kunt nog veel meer groenten gebruiken, denk hierbij aan: witte-, rode-, bloem-, en savooikool, koolraap, brocolli, alle soorten snij- en sperziebonen, augurken, uien, witte knollen, radijs, knolselderij, tomaten, bieten, paddestoelen, paprika, prei en koolrabi.

Waarom zelf maken?

Het is een leuke bezigheid die bijzondere resultaten geeft en bovendien zeer gezond is.
Even wat geschiedenis. De chinezen zuurden reeds 6000 jaar geleden kool in en diende het sap toe bij de meest uiteenlopende ziekten. De gezuurde producten kwamen in alle oude culturen voor. Kapitein Cook maakte een reis om de wereld met een zeilschip en verloor geen man aan scheurbuik alleen door het gebruik van zuurkool. Hij verdiende daar een hoge onderscheiding mee omdat hij een nieuw tijdperk inluidde in de zeevaart.
Wist u dat door melkzuurgisting bewerkte groenten tegelijkertijd voeding en een geneesmiddel is?
Gezuurde producten, waarin de melkzuurbacteriën worden aangemaakt, werken in op de darmperistaltiek. Het brengt de bloedcirculatie op gang, verhoogt de bewegingen van de darmen en voorkomt zo verstopping. Melkzuurbacteriën hebben in de maag een harmonische werking, zij versterken het maagsap en werken remmend bij een te hoge productie. Het grote vitamine C gehalte verstrekt de afweerkracht tegen infecties, ook van bijzonder groot belang bij diabetici. 100 gram zuurkool heeft slecht 20 kcal maar heeft een zeer hoge voedingswaarde. Dit wordt bereikt wanneer men de bacteriën gebruikt uit het eigen proces en niet met startculturen welke worden gebruikt in de industriële voedselproductie. Dit is ook de reden dat zuurkool zo goed te gebruiken is bij een afslankkuur, zuurkool zorgt ervoor dat vet zich niet in het lichaam afzet. De zuurkoolsappen laten zich ook goed gebruiken voor het op smaak maken van uw salade.
Men kan bij melkzuurgisting ook denken aan yoghurt, kefir en zuurdesembrood.
Melkzuurproducten corrigeren vele fouten die wij maken in ons eetpatroon door schadelijke producten te eten of het verontachtzamen van gezonde voeding. Veel gebruiken is niet de oplossing, maar juist de regelmaat.
Mocht u in de veronderstelling zijn dat zuurkool veel zout bevat, dat is niet zo, er zit zo weinig zout in dat het goed past in een zoutarm dieet.

Heerlijk toch: Een dampend bord zuurkool op tafel, misschien met worst of spek erbij, smullen maar....
En zo gezond! De echte gezondheidsfreaks drinken iedere dag een glas zuurkoolsap.
En houdt u van rechtsdraaiend melkzuur? Zuurkool barst ervan.
Wat heeft u nodig: Natuurlijk een zuurkoolpot, deze zijn verkrijgbaar in 5, 10 en 15 liter inhoud. De pot met deksel moet aan een aantal voorwaarden voldoen, zoals:
- Hij moet loodvrij en geglazuurd zijn; de zuren kunnen dan niet in het aardewerk komen en de smaak wordt niet aangetast.
- Hij moet een watergoot hebben, zodat de inhoud luchtdicht is afgesloten, lucht kan er wel uit, maar niet in.
- Er moeten verzwaringsstenen in zitten, zodat de groenten worden aangedrukt en bederf wordt vermeden.

Korte handleiding:

 1.  Ingrediënten en benodigdheden klaarzetten.
 2.  Kool schoonmaken en de stronk eruit snijden.
 3.  Groene grote koolbladeren voor het afdekken apart leggen.
 4.  Laag voor laag de geschaafde kool inleggen. De klein gemaakte stronk erdoorheen mengen,
      aanstampen.
 5.  Eventueel tussenlagen, van kruiden, schijven appel en zout maken.
 6.  Pot voor 4/5 vullen.
 7.  Laatste laag zijn de groene hele koolbladeren.
 8.  De steen, die dient om het geheel te verzwaren, erop leggen. De vloeistof moet deze steen bedekken.
 9.  De deksel erop doen en water in de goot gieten.
10. 2-3 dagen bij een temperatuur van 22-23 gr. C laten staan (dit geldt alleen voor kool).
11. 7-9 weken koel zetten.

Langere duur verbetert de smaak.

U kunt ook de ingezuurde groenten een eigen smaak meegeven, bv. een beetje karnemelk welke reeds melkzuurbacteriën bevat geeft het proces een extra prikkel, maar ook een paar schijfjes appel, krenten of misschien een beetje zure room. Probeer het uit en u krijgt uw eigen favioriete smaak. Mocht u de zuurkool wat te zuur vinden, was hem dan niet vooraf, maar voeg er wat zoete witte wijn aan toe of wat honing zodat alle ingrediënten bewaard blijven.
Het verhaal dat zuurkool een winterkost is, is ook al lang voorbij. Een paar hapjes rauwe zuurkool kunnen bij een maaltijd een goed tegenwicht vormen.

Recept:

8 kilo schoongemaakte kool (is ongeveer 10 kilo aan hele kool), 3 eetlepels jeneverbessen, 1½ eetlepel kummel, evt. 3-4 zure appels, 1-1,5 % zout (80-120 gram). Het is ook mogelijk met weinig of geen zout te werken en andere toevoegingen te gebruiken.