•    Rijk aan van alles en nog wat!
  •    Niet van dierlijke afkomst
  •    En .... zelf gemaakt, erg goedkoop
De ontdekking van de sojaboon is al meer dan 3000 jaar oud en schijnt van de Chinezen afkomstig te zijn. Die ontdekten al snel dat deze boon veel eigenschappen bezit en voor allerlei doeleinden gebruikt kan worden.
Ze noemen de sojaboon één van de vijf heilige gewasssen. Ook wel de Chinese koe genoemd.
De sojaboon wordt momenteel over de hele wereld verbouwd.
Sojabonen zijn rijk aan heel veel belangrijke voedingsstoffen. Het belangrijkste zijn wel de eiwitten, maar ook belangrijke vetzuren, ijzer, zink, calcium en de zogenaamde fycto-chemicaliën zitten in soja.
Je kunt de bonen vers eten, maar ook in vele bereidingsvormen. Uit sojabonen wordt melk en olie gehaald, en er wordt meel van gemaakt.
Uit verschillende experimenten is bekend dat de sojaboon bijzondere positieve effecten kan hebben bij hart- en vaatziekten. Ook zijn er gunstige effecten aangetroffen bij osteoporose, diabetes, gal- en nierziekten en hoge bloeddruk.
Deze juichende verhalen waren te lezen in één van de belangrijkste medische tijdschriften ter wereld: het New England Journal of Medicine. Als iedereen in Amerika soja zou gaan eten, zou de hoeveelheid hart- en vaatziekten wel met 28 % kunnen verminderen.
Ook in North Carolina is een onderzoek gedaan naar vrouwen in de menopauze. Na 12 weken was het cholesterolgehalte duidelijk gedaald. Ook de bloeddruk was aanzienlijk gedaald, zo ook opvliegers en transpiratie-aanvallen.
Of toch liever de melk van onze Nederlandse koe? Steeds meer mensen reageren allergisch op dierlijke eiwitten. Intolerantie voor lactose, een hoog cholesterolgehalte, hoge bloeddruk, vaatziekten en huidaandoeningen kunnen het noodzakelijk maken het gebruik van dierlijke eiwitten drastisch te beperken.
Veel mensen (kinderen!) met een allergie voor koemelk krijgen het advies sojamelk te drinken. Sojamelk is rijk aan hoogwaardige eiwitten en B-vitamines, en alles wat je met gewone melk kunt doen, kan ook met sojamelk.

De Vegan Star
Naar smaak kunt u kiezen uit sojabonen, rijst, noten of amandelen. Deze kunnen heel gemakkelijk, snel en eenvoudig, gedurende een half uur tot een gezonde en lekkere melk bereid worden. Voor 1,3 liter sojamelk heeft u ongeveer 100 gr. sojabonen nodig (of rijst, amandelen, noten, enz.).
De melk is in de koelkast 3 dagen houdbaar.
Ook van verschillende graansoorten als tarwe, spelt en gerst, kan melk gemaakt worden.
Bovendien kunt u door toevoeging van Nigari zelf tofu maken van de sojamelk. Van 1,3 liter melk kunt u, met 5 gr. nigari, ongeveer 200 gr. tofu maken.

Weken van de sojabonen is niet noodzakelijk, maar wordt om gezondheidsreden wel aangeraden. Bovendien smaakt de sojamelk beter als de bonen van te voren worden geweekt (2-3 uur).
De Vegan Star kost iets meer bij aankoop, maar op den duur spaart u echt geld. Van 1 kg. sojabonen bereidt u tot 12 liter melk!
Wanneer u sojamelk gemaakt hebt, kunt u eenvoudig met een ferment de melk omtoveren tot een heerlijke, gezonde en goedkope soja-yoghurt.

Sojamelk is een goed alternatief voor koemelk, maar omdat het woord "melk" een beschermd begrip is, wordt de melk verkocht als sojadrank. Kant en klare sojadrank kunt u kopen bij de natuurvoedingswinkel.
Van de sojaboon worden vele producten gemaakt: sojameel, sojavlees, tahoe, tempeh, miso, sojasaus, sojamelk, sojayoghurt, voedseltoevingen zoals lecithine. Het zijn al lang niet meer alleen oosterse producten waar soja in verwerkt wordt.